Academy skaber motivation og engagement hos medarbejdere gennem gamification

Det skal være sjovt at gå på arbejde. Én måde at gøre tingene sjovere på er gennem tilføjelsen af gamificerede elementer på Academy. Gamification tilføjer spilmekanikker, der taler ind i menneskers naturlige konkurrencegen og lysten til at bryste sig med sine præstationer.

Motivation og gamification
Digitale skulderklap

Beløn aktivitet i det øjeblik, det sker

Den absolut største faktor for at lave gamification på dit læringssystem er motivation. Forskning viser, at aktiviteter med gamificerede elementer øger medarbejderfastholdelsen, skaber nye vaner og påvirker hele arbejdskulturen til at være mere legende og innovativ. 

Gamification kan se ud på mange måder, men er mest effektiv, når det fremgår som en belønning. Du kan eksempelvis belønne dine medarbejdere for daglige logins med point, rose dine medarbejdere for at gennemføre træningsforløb med digitale trofæer og udmærke særligt engagerede medarbejdere med ambassadør status og præmier i den virkelige verden. Alt det og mere sker på Academy, hvor gamification-elementer er funderet på forskning.

Gamification på Academy

Digitale trofæer
Loginstreak
Brugerprofiler

Engagementsscore
Ranking
Live aktivitetsfeed

Point
Ambassadørprogram
Dagens Spørgsmål

Boost performance med vaneændringer

Vi ved, at øjeblikkelig anerkendelse skaber positiv feedback, hvilket øger sandsynligheden for, at dine medarbejdere fortsætter deres færden på platformen. Jo længere og oftere de er på Academy, desto bedre kan de holde sig orienteret. De digitale belønninger er håndgribelige milepæle, som dine medarbejdere kan bryste sig med. 


Trofæer udløses ved gennemførelsen af trænings- og orienteringsmateriale. Sådan skaber gamification et cause and effect loop: mere læring betyder mere belønning. Ergo: Medarbejdere danner sig en vane for at opnå daglige belønninger og tilegne sig seneste viden.

Sund konkurrence

Motivér medarbejdere gennem venskabelig konkurrence

Det vi ser andre gøre, er vi mere tilbøjelige til selv at ville. Derfor gør Academy tingene personlige med sociale feeds, der viser dine nærmeste kollegaers aktivitet på platformen. Hvis alle de andre har læst den seneste nyhed, vil du naturligvis ikke holdes udenfor. 

Omend kollaboration og det kollektive fællesskab spiller en bærende rolle på Academy – det er jo ikke for ingenting, at vi kalder det for en social vidensplatform – er der situationer, hvor individet gerne vil stå frem med særlig udmærkelse. 

Gennem point-konkurrencer og leaderboards kan virksomheden sætte spotlys på toppen af medarbejderskaren, hvad end det drejer sig om salgstal eller NPS-score. De mest brilliante præstationer belønnes digitalt og med fysisk præmiering, så incitamentet er størst muligt for at udføre sit arbejde til topkarakter.

Efterspørgsel og effekt
0 %
af medarbejdere fortæller, at gamification i deres arbejde gør dem glade
0 +
så mange dage i streg har brugere logget ind på Academy og bevaret deres loginstreak
0 %
øget produktivitet med gamificerede træningselementer
Faldgruber

Skeptisk? Sådan bedriver du meningsfuld gamification

Du tænker måske, at point, smileys og streaks er forbeholdt pre-teens, videospil og skrabelodder. Gamification kan da også løbe en risiko for at blive ligegyldig eller ligefrem irriterende for brugere – derfor skal gamificerede elementer bruges med omtanke. 

Gamification skal altid tjene et formål, det skal engagere og skabe meningsfuld interaktion med dit materiale. Derfor er der nogle tommelfingerregler for gamification-principper, som vi læner os op ad på Academy:

Valgfrihed

Et badge eller belønning skal aldrig være målet, blot en bonus for et veludført stykke arbejde. Du kan godt opstille krav om gennemførsel af kernemateriale, men lad være med at kræve, at medarbejdere skal optjene alle de mange trofæer på platformen.

Vedkommenhed

Der skal være en tydelig sammenhæng mellem gamification på platformen og kerneopgaven. Hvis de gamificerede elementer ikke understøtter den daglige arbejdskultur – eller værre: fjerner fokus – skal de udgå.

Gennemsigtighed

Det skal være tydeligt for brugeren, hvilke aktiviteter der udløser de digitale skulderklap. Belønninger kan have en tidsbegrænsning, men det skal være krystalklart for dine medarbejdere, hvad kriterierne er for at beholde f.eks. deres ambassadør status eller komme i betragtning til at blive månedens sælger.

Er du stadig ikke overbevist?

Vi kan berolige dig med, at alle gamificerede elementer på Academy er fuldt fleksible og kan slås til og fra, som det passer bedst til jeres virkelighed.

Sådan kommer du i gang

Vil du sætte skub i træningen, løfte din interne kommunikation og lade dine medarbejdere dele deres ekspertviden? Så er Academy for dig. Her er vores opskrift til succes:

  • Udpeg en dedikeret projektleder

Det er ingen hemmelighed: Nye systemer kræver ressourcer at starte op. Find derfor ildsjælen i din organisation – én, der både har overblikket og ekspertisen til at løbe med bolden.

  • Tænk ‘hvorfor’, så klarer vi ‘hvordan’

Vi er systemeksperter og kender alle Academys tricks. Men du kender din organisations behov og udfordringer. Det bedste resultat opnår du, når Academy er en digital spejling af din organisation.

  • Vær tålmodig – og modig

Forandring tager tid. Vær forberedt på, at det kan tage noget tid, før alle medarbejdere kommer helt ombord med jeres nye platform. Vær ikke bange for at hjælpe dem på vej, f.eks. ved at lukke ned for gamle, fragmenterede kommunikationskanaler.

Vil du lege med?
Send os en mail, hvis du er nysgerrig på at lære mere om gamification, nudging og medarbejdermotivation.
Scroll til toppen