Social community er en stor del af Academy
Aktive, sociale miljøer er afgørende for, hvordan vi motiveres, engageres, og hvordan vi lærer. Derfor er Academy en social platform.
Mennesket, det sociale væsen, på Academy
Mennesket er et socialt væsen. Vi trives bedst i fællesskaber og forstår os selv ud fra sociale sammenhænge – hvordan vi er anderledes end de andre eller på samme måde som dem, vi er tætte med. Sociale elementer bor alle vegne på Academy. Et socialt miljø er nemlig ikke kun fordelagtigt på evolutionært plan – det er også en vigtig præmis for det gode arbejdsmiljø, indlæring og motivation.
@Tags
Kommentarspor
Forum
Beskedcenter
Crowdsourcing
Live aktivitetsfeed
Like- og del-funktion
Konkurrencer
Afstemninger
Vi trives bedst i fællesskaber
At være en del af en organisation er at være medlem af et fællesskab. I virkeligheden kan man se organisationen som en række fællesskaber – en slags bikube, hvor hvert segment tilsammen skaber boet. De enkelte fællesskaber på arbejdspladser kan f.eks. være afdelinger eller teams, eller dine tætteste kollegaer, som du deler kontor med.
Som medarbejder hører du altid til én eller flere af disse grupper; kollega, afdelingsleder, chef etc. Og det er vigtigt, at det fællesskab, du har til daglig, afspejles på Academy.
Sammenhold med gruppens øvrige medlemmer er grundlæggende
Medarbejdere søger at kopiere kollegaers adfærd for at opnå social accept i gruppen
Social Facilitation gør, at medlemmer motiveres af gruppen til at blive bedre til deres arbejde
Social Proof: Jeg gør, hvad de andre gør
Når en medarbejder på Academy kan se, at flere kollegaer har læst en given nyhed eller gennemført et læringsforløb, øger det markant sandsynligheden for, at de vil gøre det samme. Dette kaldes også for Social Proof – vi gør som vores nærmeste for at bibeholde fællesskabsfornemmelsen.
Studier har vist, at sparring mellem brugere på en social læringsplatform som Academy også forbedrer fastholdelsen af viden. Derudover skaber Academy et miljø, hvor det er naturligt at søge hjælp fra kollegaerne og selv byde sig til, når andre har brug for gode råd.
Social facilitation: Jeg giver den en ekstra skalle, når andre kigger med
Vi kender det alle sammen. Vi yder en ekstra indsats, når nogen kigger på, f.eks. hvis vi er en del af et hold og gerne vil bidrage til en fælles succes. Dette kaldes Social Facilitation og blev allerede beskrevet tilbage i 1898 af Norman Triplett.
Tilstedeværelsen af andre mennesker i et læringsmiljø påvirker det enkelte menneskes incitament for at blive bedre til sit arbejde. Sociale væsner søger nemlig at imponere de andre medlemmer i gruppen og få deres anerkendelse.
– Christoffer Arensbach, CEO, HiFi Klubben
Sådan kommer du i gang
Vil du sætte skub i træningen, løfte din interne kommunikation og lade dine medarbejdere dele deres ekspertviden? Så er Academy for dig. Her er vores opskrift til succes:
- Udpeg en dedikeret projektleder
Det er ingen hemmelighed: Nye systemer kræver ressourcer at starte op. Find derfor ildsjælen i din organisation – én, der både har overblikket og ekspertisen til at løbe med bolden.
- Tænk ‘hvorfor’, så klarer vi ‘hvordan’
Vi er systemeksperter og kender alle Academys tricks. Men du kender din organisations behov og udfordringer. Det bedste resultat opnår du, når Academy er en digital spejling af din organisation.
- Vær tålmodig – og modig
Forandring tager tid. Vær forberedt på, at det kan tage noget tid, før alle medarbejdere kommer helt ombord med jeres nye platform. Vær ikke bange for at hjælpe dem på vej, f.eks. ved at lukke ned for gamle, fragmenterede kommunikationskanaler.