Social community er en stor del af Academy

Aktive, sociale miljøer er afgørende for, hvordan vi motiveres, engageres, og hvordan vi lærer. Derfor er Academy en social platform.

Social community
Det sociale dyr

Mennesket, det sociale væsen, på Academy

Mennesket er et socialt væsen. Vi trives bedst i fællesskaber og forstår os selv ud fra sociale sammenhænge – hvordan vi er anderledes end de andre eller på samme måde som dem, vi er tætte med. Sociale elementer bor alle vegne på Academy. Et socialt miljø er nemlig ikke kun fordelagtigt på evolutionært plan – det er også en vigtig præmis for det gode arbejdsmiljø, indlæring og motivation.

Academy skaber en social digital arbejdsplads, der sætter fokus på individet og de dygtige medarbejdere, der udgør din virksomhed. Du skaber grobund for læring, motivation og vidensdeling, når du bruger Academy.
Sociale features

@Tags
Kommentarspor
Forum

Beskedcenter
Crowdsourcing
Live aktivitetsfeed

Like- og del-funktion
Konkurrencer
Afstemninger

Gruppedynamikker

Vi trives bedst i fællesskaber

At være en del af en organisation er at være medlem af et fællesskab. I virkeligheden kan man se organisationen som en række fællesskaber – en slags bikube, hvor hvert segment tilsammen skaber boet. De enkelte fællesskaber på arbejdspladser kan f.eks. være afdelinger eller teams, eller dine tætteste kollegaer, som du deler kontor med.

Som medarbejder hører du altid til én eller flere af disse grupper; kollega, afdelingsleder, chef etc. Og det er vigtigt, at det fællesskab, du har til daglig, afspejles på Academy.

På Academy opbygger vi sammen en inddeling af medarbejdere, der spejler jeres fysiske organisation. Medarbejderne vil se sig selv som medlemmer i gruppen med deres nærmeste kollegaer og med deres nærmeste leder i spidsen.
Sociale drivers
Community

Sammenhold med gruppens øvrige medlemmer er grundlæggende

Social Proof

Medarbejdere søger at kopiere kollegaers adfærd for at opnå social accept i gruppen

Motivation

Social Facilitation gør, at medlemmer motiveres af gruppen til at blive bedre til deres arbejde

Adfærd

Social Proof: Jeg gør, hvad de andre gør

Når en medarbejder på Academy kan se, at flere kollegaer har læst en given nyhed eller gennemført et læringsforløb, øger det markant sandsynligheden for, at de vil gøre det samme. Dette kaldes også for Social Proof – vi gør som vores nærmeste for at bibeholde fællesskabsfornemmelsen.

Studier har vist, at sparring mellem brugere på en social læringsplatform som Academy også forbedrer fastholdelsen af viden. Derudover skaber Academy et miljø, hvor det er naturligt at søge hjælp fra kollegaerne og selv byde sig til, når andre har brug for gode råd.

Social facilitation: Jeg giver den en ekstra skalle, når andre kigger med

Vi kender det alle sammen. Vi yder en ekstra indsats, når nogen kigger på, f.eks. hvis vi er en del af et hold og gerne vil bidrage til en fælles succes. Dette kaldes Social Facilitation og blev allerede beskrevet tilbage i 1898 af Norman Triplett. 

Tilstedeværelsen af andre mennesker i et læringsmiljø påvirker det enkelte menneskes incitament for at blive bedre til sit arbejde. Sociale væsner søger nemlig at imponere de andre medlemmer i gruppen og få deres anerkendelse.

“Vi har aldrig prøvet andre systemer, der var lige så engagerende og motiverende for medarbejderne, som Academy-systemet har vist sig at være.”

– Christoffer Arensbach, CEO, HiFi Klubben

Sådan kommer du i gang

Vil du sætte skub i træningen, løfte din interne kommunikation og lade dine medarbejdere dele deres ekspertviden? Så er Academy for dig. Her er vores opskrift til succes:

  • Udpeg en dedikeret projektleder

Det er ingen hemmelighed: Nye systemer kræver ressourcer at starte op. Find derfor ildsjælen i din organisation – én, der både har overblikket og ekspertisen til at løbe med bolden.

  • Tænk ‘hvorfor’, så klarer vi ‘hvordan’

Vi er systemeksperter og kender alle Academys tricks. Men du kender din organisations behov og udfordringer. Det bedste resultat opnår du, når Academy er en digital spejling af din organisation.

  • Vær tålmodig – og modig

Forandring tager tid. Vær forberedt på, at det kan tage noget tid, før alle medarbejdere kommer helt ombord med jeres nye platform. Vær ikke bange for at hjælpe dem på vej, f.eks. ved at lukke ned for gamle, fragmenterede kommunikationskanaler.

Vil styrke sammenholdet og kulturen?
Kontakt os for en uforpligtende snak om jeres udfordringer
Scroll til toppen