Indeks Retail samler tre butikskæder på én og samme platform

Bog & Idés hovedkontor hedder Indeks Retail A/S. Det samme gælder for kæderne BOGhandleren og Legekæden. Hvordan ensretter man kommunikationen fra hovedkontoret til tre forskellige butikskæder? Hvad med vidensdeling? Og hvordan sørger man for, at alle medarbejdere er klædt godt på til nye udgivelser og kampagner? Det kan du finde ud af her.

Case top-billeder
1. BAGGRUND OG MOTIVATION

Et bogunivers på tværs af Danmark

Indeks Retail A/S er kædekontor for kæderne i Danmarks største boghandlerkæde Bog & Idé, samt kæderne BOGhandleren og Legekæden. Butikkerne er spredt rundt omkring i Danmark og langt de fleste er selv-ejede.

Indeks Retail havde et ønske om at gøre det nemmere for hovedkontoret at kommunikere informationer direkte til medarbejderne på daglig basis. Informationer, som er essentielle for driften og kundeservicen i de forskellige butikker. Samtidig ønskede de at skabe et sted, hvor leverandører ville få mulighed for at formidle nyheder og inddrage butikkerne ved bogudgivelser. Dette med ønsket om at klæde boghandlerne godt på til at kunne vejlede kunderne. 

Et andet ønske, Indeks Retail havde, var, at deres medarbejdere skulle have muligheden for at dele deres viden og erfaringer med hinanden på tværs af butikkerne. De ønskede både at sikre vidensdeling, men også at skabe en god dialog, som ville gavne medarbejderne i deres arbejde.

Du kan læse mere om de 3 butikskæder hos Indeks Retail her

2. Løsning

Én samlet kommunikationsplatform

Hos Indeks Retail er der dagligt essentielle informationer, som skal ud til medarbejderne i de mange butikker, ligesom medarbejderne skal forberedes på nye kampagner og udgivelser. Derfor faldt valget på den sociale vidensdelingsplatform Academy.

Academy fungerer som kommunikationsplatform for hovedkontoret og de butikker, der er med i Indeks Retail. Medarbejderne i butikkerne ved, at de kan finde al vital information fra hovedkontoret ét sted. Førhen foregik kommunikationen envejs fra hovedkontoret, men med Academy-platformen er der sørget for et gensidigt flow fra butikkerne til hovedkontor og leverandører.

Samling af tre kæder under samme tag
Vidensdeling mellem alle butikker
Nyheder direkte fra leverandører og ledelse
“Hos Indeks Retail sender vi adskillige informationer ud til butikkerne i vores tre kæder hver eneste dag, og mange af dem er essentielle for butikkernes drift. Derfor er det afgørende for os at have en struktureret og velfungerende kanal til intern kommunikation, og det har vi fået med Academy.”

– Anders Dahl Iversen, Markedschef, Indeks Retail A/S

3. Udbytte og resultater

Kampagner træner og forbereder medarbejderne

Indeks Retails leverandører har adgang til Academy-platformen for at skabe en effektiv kanal til at kommunikere direkte til alle medarbejderne i butikkerne. Her har leverandørerne mulighed for at involvere medarbejderne i deres produkter og skabe en tættere relation. Dette gøres primært ved hjælp af fokuskampagner på særlige titler eller forfatterskaber. Disse kampagner er bygget op af både træningsforløb, som klæder boghandlerne godt på til at sælge bogen, materiale til butikken, samt spændende konkurrencer. 

Målrettet kommunikation fra hovedkontoret til de tre kæder
Vidensdeling og dialog mellem butikkerne og hovedkontoret
Formidling fra leverandører til butikker og feedback fra butikker til leverandører.

Sådan kommer du i gang

Vil du sætte skub i træningen, løfte din interne kommunikation og lade dine medarbejdere dele deres ekspertviden? Så er Academy for dig. Her er vores opskrift til succes:

  • Udpeg en dedikeret projektleder

Det er ingen hemmelighed: Nye systemer kræver ressourcer at starte op. Find derfor ildsjælen i din organisation – én, der både har overblikket og ekspertisen til at løbe med bolden.

  • Tænk ‘hvorfor’, så klarer vi ‘hvordan’

Vi er systemeksperter og kender alle Academys tricks. Men du kender din organisations behov og udfordringer. Det bedste resultat opnår du, når Academy er en digital spejling af din organisation.

  • Vær tålmodig – og modig

Forandring tager tid. Vær forberedt på, at det kan tage noget tid, før alle medarbejdere kommer helt ombord med jeres nye platform. Vær ikke bange for at hjælpe dem på vej, f.eks. ved at lukke ned for gamle, fragmenterede kommunikationskanaler.

Vil du optimere din vigtigste ressource?
Så bør du investere i dine medarbejdere! Kontakt os for en uforpligtende snak om jeres udfordringer
Scroller du stadig?
Måske er disse emner noget for dig...
Træning og e-læring på Academy
Vidensdeling og kommunikation på Academy
Lad leverandørerne motivere medarbejderne
Scroll til toppen