Academy kører med offentlig transport

Hvad har en buschauffør i Aalborg til fælles med en Retail Manager for Heathrow Express i London? De bruger selvfølgelig begge to Academy. Vidensplatformen er udbredt i offentlig transport, og det er der god grund til.

Academy-platformen er en fast del af dagligdagen for 80 procent af alle bus- og flexchauffører i Danmark. Men hvorfor er Academy og offentlig transport så gode venner? Det fortæller vi mere om herunder.

Kunden er i førersædet

Offentlig transport er mere lig detailhandlen, end man måske tænker over. Chaufførens ageren i forhold til kunderne påvirker i høj grad kundens oplevelse af at tage bus. Så det er vigtigt at yde en god service og informere alle kunder korrekt.

Derfor gør det en stor forskel for passagererne, at chaufføren er vidende og har overskud, på trods af de – både bogstavelige og billedlige – bump på vejen, alle støder ind i, i løbet af en arbejdsdag.

På Academy-platformen kan chaufførerne læse op på alle informationer om billettering, zoner, procedurer og andet – samt teste deres viden gentagende gange med certificeringerne og diskutere alle opklarende spørgsmål i Forum, hvor en leder hurtigt kan markere det korrekte svar.

Med andre ord kan Academy øge selvsikkerheden for medarbejdere, og det påvirker kundeservicen positivt.

Når informationerne og alle praktiske gøremål sidder på rygraden, er der mere tid og overskud til at give en ekstra hjælpende hånd, sende flere smil afsted og give den lange forklaring. Med andre ord kan Academy øge selvsikkerheden for medarbejdere, og det påvirker kundeservicen positivt.

FynBus opdagede selv dette, da de først introducerede Academy for deres chauffører.  De vandt Forbrugerrådet Tænks Passagerpulsens Kundeservicepris i 2015 og opnåede på kort tid også følgende resultater:

faldt de chaufførrelaterede klager med efter 3 måneder med Academy-platformen.
0 %
Gennemføre onsboarding steg kundetilfredsheden efter 3 måneder med Academy-platformen. forløb inden prøverperiodens slut
0 %

Klar til myldretiden – fra dag ét

At få alle godt ombord er alfa og omega for en velfungerende virksomhed. Et velplanlagt onboardingforløb er ofte overset, men det kan gøre hele forskellen for nye medarbejdere, at de er godt klædt på fra start. 

At starte nyt arbejde kan være en stor mundfuld i sig selv, men den bliver næsten uspiselig, hvis den nye medarbejder ikke har en klar idé om, hvad personen går ind til: Hvilke arbejdsopgaver, stillingens præcise indhold, hvordan hverdagen ser ud, og hvad man kan forvente sig af sine første uger på jobbet. 

Onboarding-modulet på Academy-platformen kan bruges til at sætte den nye medarbejder godt ind i opgaverne inden første arbejdsdag, men på trods af navnet kan modulet ikke kun bruges til onboarding, men også til at skræddersy alle slags træningsforløb, der forløber over længere eller kortere tid. Onboardingforløbene kan kombineres til at danne et Skill Tree, igennem hvilket medarbejderen kan gennemgå meget materiale på en overskuelig og struktureret måde – og med en masse gamification, der sætter fut i motivationen.

At starte nyt arbejde kan være en stor mundfuld i sig selv, men den bliver næsten uspiselig, hvis den nye medarbejder ikke har en klar idé om, hvad personen går ind til.

Rail Delivery Group bruger Academy til at sørge for, at deres medlemmer, togoperatørerne, kan repetere træningsforløb og slå spørgsmål op vedrørende deres nye reservationssystem, der rulles ud i løbet af 2021. Med målrettede certificeringer for hvert ansvarsområde sikres repetition og indlevelse, så RDGs nye reservationssystem har fået en succesrig launch. Med understøttelse i form af et omfattende opslagsværk, fejlsøgning og løbende opdatering kan eventuelle problemer tages i opløbet, og alle får lært de nye arbejdsgange, der er relevante for deres område.

Sammen hver for sig

Chauffører og togpersonale har ikke et kontor, hvor der kan sludres over kaffemaskinen, og med skiftende arbejdstider kan der gå lang tid, mellem man ser sine kolleger. Dette har de fleste medarbejdere i den offentlige transportsektor været vant til i mange år, og med pandemien er det noget, vi andre også har måttet forholde os til.

Heldigvis kan fællesskabsfølelsen og den kollegiale tone fortsætte online med en velintegreret kommunikationsplatform. Der kan deles både vigtige og relevante idéer, spørgsmål og tips om arbejdet og firmaet, men også gode historier, vittigheder og alt det løse, der er også er fundamentet for en god virksomhedskultur.

19

Heldigvis kan fællesskabsfølelsen og den kollegiale tone fortsætte online med en velintegreret kommunikationsplatform.

Nordjyllands Trafikselskab bruger eksempelvis dialogen, der opstår på deres Academy-platform, til at sikre sig, at alle har fået de korrekte informationer, opklare tvivlsspørgsmål og henlede til det relevante materiale. Udover at ledere hurtigt kan svare på spørgsmål, kan interaktionerne i Forum også sprede smil på en grå dag. På Nordjyllands Trafikselskabs Academy-platform formår chauffører og andre medarbejdere at skrive tæt på 800 indlæg i deres forum – på blot én måned.

Informér over fartgrænsen

Nogle gange skal det gå stærkt. Dette har især været synligt i forbindelse med coronakrisen, hvor restriktioner og ændringer i dagligdagen er sket fra den ene dag til den anden.

Så hvordan sørger man for, at alle medarbejdere på en spredt arbejdsplads og med skiftende arbejdstider får de samme informationer med det samme – og læser dem? Dette er en af de ting, Academy-platformen er ekspert i.

Med både grafiske elementer, adskillige Top of Mind- og Call to Action-funktioner samt muligheden for at udsende SMS’er til alle eller udvalgte medarbejdergrupper kan informationerne hurtigt nå ud til alle kroge af virksomheden. 

Da FynBus havde lanceret en ny billettype, havde de brug for at agere hurtigt, da billetten allerede var i omløb, uden at chaufførerne havde fået de korrekte informationer om det nye produkt. Med Academy var det muligt at sikre, at beskeden havde nået alle 900 chauffører, og at 60 procent af chaufførerne havde gennemgået og bestået en certificering i billetten inden for 24 timer.

I rivende udvikling med transportbranchen

Academy-systemet bliver opdateret månedligt med nye funktioner og optimeringer. Disse opdateringer bliver udviklet med input fra vores kunder, især fra den offentlige transportsektor. Flere gange om året faciliterer vi ERFA-møder mellem vores kunder i transportsektoren, så både de og vi bliver klogere på, hvordan vi dagligt kan støtte landets chauffører og medarbejdere bedst muligt.

Med Academy var det muligt at sikre, at beskeden havde nået alle 900 chauffører, og at 60% af chaufførerne havde gennemgået og bestået en certificering i billetten inden for 24 timer.

Hvad end det er mindre justeringer eller store omlægninger, er Academy en fleksibel platform, der udvikler sig med kundernes behov. Og hele teamet hos A Close Shave sidder klar til at vejlede og udforme indhold, der sikrer den gode service, hvad end det er i Nordjyllands Trafikselskabs busser i Aalborg eller på toget til Heathrow i London.

I forbindelse med coronakrisen har vi været i tæt kontakt med vores kunder og skræddersyet kampagner og certificeringer, der understøtter og informerer om de nye tiltag fra dag til dag. På den måde er chaufførerne altid klar til dagens rute på trods af skiftende restriktioner.

Scroller du stadig?
Måske er disse emner noget for dig...
Glade medarbejdere er mere effektive
Sådan gør du dine medarbejdere til ambassadører
Sådan udvikler du medarbejdernes færdigheder
Scroll to Top