Kommunikér og træn på farten med Academy

I Danmark bruger vi i gennemsnit syv timer om dagen bag en skærm. Vi tjekker mobilen over 100 gange dagligt, og én ud af tre danskere har brugt e-læring i form af læringsvideoer, læringssoftware eller e-bøger i løbet af sidste år. Derfor er det vigtigt med en kommunikationsplatform, der gør sig godt på mobilen.

Kommunikation lige ned i lommen med den rette platform

Tusindvis af medarbejdere tilgår Academy-platformen fra mobiltelefonen – de fleste af dem hver eneste dag. I trafiksektoren er det ca. 73 procent af brugerne, der dagligt logger på fra mobiltelefonen. Det er derfor vigtigt, at platformen er optimeret til livet på farten.

Academy-platformen er for mange den primære informations- og kommunikationsplatform i virksomheden. Særligt på distribuerede arbejdspladser er det essentielt at have et samlingssted for viden, som medarbejdere kan tilgå efter behov.

I trafiksektoren er det ca. 73% af brugerne, der dagligt logger på fra mobiltelefonen.

Og lad os være helt ærlige. Det er efterhånden sjældent, at vi ikke står med mobilen i hånden, hvis vi har en ledig stund. Med Academy som kommunikationsplatform kan du på mobilen altid holde dig opdateret på seneste nyt og genfinde nøgleinformationer i de situationer, hvor du mangler en reminder.

3

Med Academy som kommunikationsplatform kan du på mobilen altid holde dig opdateret på seneste nyt og genfinde nøgleinformationer.

Academy viser dig altid, hvad der er sket, siden sidst du loggede ind: seneste nyheder, friske indlæg i forum og nye træningsforløb. På den måde er det lynhurtigt at holde sig ajour, enten inden en vagt eller i løbet af arbejdsdagen.

Som leder kan du udsende opdateringer til dit team eller hele virksomheden på samme tid, mens systemet holder øje med, hvilke medarbejdere der har læst og modtaget. Gennem en række grafiske elementer kan du lede opmærksomheden over på relevante kampagner og aktuelle indsatser. Hvis der sker en pludselig ændring, kan du kan endda supplere opslag på Academy-platformen med SMS-udsendelse, så dine medarbejdere endnu hurtigere spotter akutte beskeder.

En medarbejder på Nørrebro Bryghus’ Academy-platform bruger i gennemsnit 5 minutter pr. session. På mobilen tager det ikke lang tid at finde det, du søger.

Medarbejderoplevelser er summen af alt det, en medarbejder oplever i sin relation til en virksomhed både i sit arbejdsliv og sit privatliv. Oplevelserne er konstante – de sker hver dag, hver time, hvert minut. Du kan se det som en medarbejderrejse – præcis som en kunderejse.

Men hvad betyder det for dig og din virksomhed? Hvor skal du sætte ind for at sikre en optimal rejse for både medarbejdere og kunder? Det eksemplificerer vi for dig her.

Sammen på afstand er nemmere med en kommunikationsplatform

99% af buschaufførerne hos Nordjyllands Trafikselskab logger på minimum én gang om måneden. Mere end 50% logger på hver eneste dag.

Lige såvel som Academy-platformen bruges til at udsende information fra hovedkontoret, er platformen designet til at lade medarbejdere ‘i felten’ blive hørt. Om så det er en kommentar i forum, et opklarende spørgsmål til en nyhed eller tilmelding til næste firmaarrangement, sætter Academy fokus på den enkelte medarbejder.

Academy er en platform, hvor alle kan blive hørt og set. Derfor er det vigtigt ikke at tilføje en barriere for adgang. Alle medarbejdere kan logge på via deres mobiltelefon; dét device, som de er mest trygge ved brugen af og altid har med sig. 

At give plads til det sociale er afgørende i en tid, hvor vi ikke længere er så ofte sammen. På Academy er der plads til, at det uformelle står side om side med det faglige – Academy er stedfortræder for tekøkkenet, fredagsbaren og mandagsmødet i ét.

Mikrolæring på farten

Udover at være virksomhedens intranet er Academy ofte stedet, hvor nye og garvede medarbejdere bliver klædt på til at udføre deres arbejde på bedst mulig vis. Det sker gennem en række træningsforløb, der tester viden og gentager guldkorn helt automatisk. 

Læring på mobile devices (mLearning) er særligt effektiv til træning og repetition i små doser. Kort, men godt. Derfor er forløb på Academy opbygget i moduler, så en medarbejder nemt kan gennemføre ét skridt ad gangen. De korte træningsaktiviteter er ideelle til at blive taget på farten – i toget, i frokostpausen eller som indledning til en travl dag.

Udover at være virksomhedens intranet er Academy ofte stedet, hvor nye og garvede medarbejdere bliver klædt på til at udføre deres arbejde på bedst mulig vis.

Digitale to-dos suppleres naturligvis med en række aktiviteter på arbejdspladsen. Fordelen ved at have Academy på mobilen er, at læringen i høj grad er situationsbestemt: et problem opstår, og du går på Academy for at finde en løsning. Denne form for just-in-time learning har vist sig at være yderst effektiv, da det bygger bro mellem teori og praksis. Læringen er ikke et abstrakt koncept af ‘hvad nu hvis’-situationer, men i stedet en perlerække af erfaringer.

De korte træningsaktiviteter er ideelle til at blive taget på farten – i toget, i frokostpausen eller som indledning til en travl dag.

Vi er vant til at bruge mobiltelefonen til interaktivt indhold. Derfor indeholder træningsforløb på Academy også billeder og video, så læring kan foregå på den måde, der er bedst for den enkelte. Og selvom man kunne fristes til at tro, at coronapandemien kun har givet mere plads til brødbagning og andre køkkeneksperimenter, viser tal, at vi bruger vores smartphones som aldrig før:

13

98% bruger mobilen i samme omfang eller mere end tidligere under lockdown.

– DR Medieudvikling 2020

Hvorfor en kommunikationsplatform som web-app?

Academy-platformen er ikke at finde i App Store. Den er nemlig en såkaldt web-app. En web-app tilgås på mobilen gennem din browser, og du kan gemme en genvej på din hjemmeskærm, så den ligger ligesom en app. På den måde er du kun et enkelt klik væk.

Udfordringen ved at lave softwareløsninger som apps er, at de skal vedligeholdes parallelt med desktop-udgaven af platformen. På Academy udvikler vi hurtigt. Platformen opdateres mellem 12-14 gange årligt med justeringer og nye features. Og når en opdatering udrulles, skal det ske universelt, uanset om du er på stationær, bærbar, tablet eller mobilen. På den måde sikrer vi, at vores brugere altid sidder med den seneste udgave af platformen og ikke går glip af noget.

På Academy udvikler vi hurtigt. Platformen opdateres mellem 12-14 gange årligt med justeringer og nye features.

Hvad så med notifikationer, kan jeg få dem?

Nej, Academy som web-app er ikke udstyret med notifikationer, som vi kender det fra Facebook og andre. Studier viser, at push-notifikationer faktisk kan irritere mere end at informere. Bare en enkelt notifikation om ugen kan lede til, at 10 procent af brugerne slår notifikationer fra, mens 6 procent helt sletter appen. Det er desuden i gennemsnit kun 2 ud af 3 mobilbrugere, der i det hele taget har tilladt notifikationer. (Kilde)

Okay, hvad er så alternativet til notifikationer?

En god dosis gamification til at træne vanen med at logge på: Du får et digitalt skulderklap, hvis du logger ind hver dag i en uge. Lige nu er rekordindehaveren en medarbejder, der har logget på Academy dagligt i 2500+ dage i træk!

Dette kombineres selvfølgelig med SMS. Hvor push-notifikationer hurtigt kan affejes, er læsningsprocenten for SMS utrolig høj – i omegnen af 98 procent. Så har du noget, du gerne vil gøre opmærksom på, kan du med fordel sende en SMS-besked med Academy. En medarbejder kan hurtigt komme fra A til B med direkte links i beskeden eller ved at logge på Academy på mobilen med fingertryk eller ansigts-ID.

Læsningsprocenten for SMS utrolig høj – i omegnen af 98%, hvor push-notifikationer hurtigt kan affejes.

En ofte overset barriere ved digitale medier er, at en bruger sjældent husker sit kodeord. Med Academy på mobilen kan du gemme din kode, så du ikke behøver at grave efter den, hver gang du vil med i loopet.

Et brand skal afspejles i kommunikationsplatformen

Udover at sikre at informationerne er klar lige ved hånden, er en mobil platform også god til at udbrede jeres brandidentitet blandt medarbejderne.

Academy kan designes, så det afspejler jeres brand, værdier og arbejdsgange. Og ikke to Academy-platforme er ens.

Det er ikke kun medarbejdere i en virksomhed, der får glæde af at have produktinformationer lige ved hånden. Essential Foods uddanner og informerer deres forhandlere i Danmark og Sverige på deres Academy-platform, som selvfølgelig afspejler organisationens brand.

Vil du også være med i lommen hos dine ansatte? Så hiv fat i os for et uforpligtende møde.

Scroller du stadig?
Måske er disse emner noget for dig...
Glade medarbejdere er mere effektive
Sådan gør du dine medarbejdere til ambassadører
Sådan udvikler du medarbejdernes færdigheder
Scroll til toppen