Motivér medarbejderne med Achievements

På Academy udvikler vi hele tiden nye funktioner, der fremmer vidensdeling og motivation. Vi tager udgangspunkt i indsamlet data, videnskabelige teorier og menneskets natur. En af de funktioner, vi efterhånden bruger på samtlige Academy-systemer, er Achievements.
Beløn med badges

Achievements og badges er digitale trofæer, brugerne kan opnå, hvis de opfylder nogle definerede krav. Achievements kan f.eks. opnås ved at logge ind x antal dage i træk eller læse x antal nyheder. Achievements kan også køres på leverandører: Brugerne kan få et badge, der anerkender, at de har helt styr på et givent produkt, brand eller arbejdsområde – dermed bliver brugerne Ambassadører for et brand eller en leverandør. For at få et sådant badge skal brugeren typisk have læst de seneste fem nyheder og taget de seneste tre certificeringer på dette område og gøre det kontinuerligt.

12

På Academy kan alle se, hvilke digitale trofæer ens kolleger har modtaget, og det motiverer brugeren til at få de samme.

Et achievement er ikke nødvendigvis for evigt. Ambassadør-badges forsvinder f.eks. igen, hvis brugeren ikke holder sig opdateret på området. På den måde sikrer Achievement-systemet, at brugerne hele tiden repeterer vigtig information og tilgår ny viden – f.eks. fra en bestemt leverandør.

Hvordan virker Achievements?

Achievement-funktionen benytter en helt grundlæggende tendens hos mennesker. Vi søger anerkendelse – især fra dem, vi relaterer til, såsom vores kolleger.

På Academy kan alle se, hvilke Achievements ens kolleger har fået, og det motiverer brugeren til at gøre det samme. Tendensen kaldes Social Proof og ses også på sociale medier som f.eks. Facebook. Ingen kan lide at føle sig udenfor.

Academy registrerer brugernes aktivitet og ved dermed, hvornår den enkelte har behov for at få opfrisket informationer og gentage certificeringer. Her vil Achievement-funktionen notificere brugeren, når denne er i fare for at miste et badge – dermed bliver informationerne repeteret og husket.

Achievements er med til at sikre, at medarbejdernes viden står helt skarpt, når det gælder specifikke arbejdsområder eller produkter.

Academy kan med bl.a. Achievements påvirke brugernes adfærd. Med en solid viden om menneskets sociale natur i bagagen ved vi, hvordan en medarbejder typisk vil reagere på forskellige inputs. Og vi kan sikre, at medarbejdernes viden står helt skarpt, når det gælder specifikke arbejdsområder eller produkter ved at arbejde med deres sociale natur.

Scroller du stadig?
Måske er disse emner noget for dig...
Prioritér den interne kommunikation med Academy
Sådan gør du dine medarbejdere til ambassadører
Hvor engagerede er dine medarbejdere?
Scroll til toppen