En smuk strategi fejler uden data
Vi lever af data. Uden data er vi overladt til en tro på, at vi gør det rigtige, og at tingene bevæger sig i den rigtige retning. Men vi tillader os her at citere Winston Churchill:
– Winston Churchill
Data giver endegyldige svar på, hvor du står, og hvor du er på vej hen. Data kan fortolkes og forklares, men tallene lyver ikke.
Du har sikkert budgetter, bundlinjer og en masse andre parametre at måle efter. Vi måler derimod også på læring, motivation og engagement. Vores erfaring siger os, at disse to forskellige måleenheder – motivation og bundlinjer – ofte går hånd i hånd.
Medarbejderdata og -statistikker
Academy er bygget til at registrere al aktivitet på platformen, så du hurtigt kan få adgang til statistik og følge med i dine medarbejderes udvikling.
Har køkkenet fået styr på de nye retter? Kender sælgerne de vigtigste USP’er? Når chefen kigger ind, ser det hele måske ordentligt ud, men med indsigterne i Academy kan du hurtigt få svar på, hvordan det står til, også når chefen ikke står og kigger tropperne over skulderen.
Academy kan fortælle dig præcis, hvor aktive dine medarbejdere er, hvor ofte de repeterer certificeringer, og hvor de oftest svarer forkert, så du kan sætte ind de rigtige steder.
Bevar overblikket over din data
Alle managers på Academy har adgang til et Dashboard. I dette Dashboard har de direkte adgang til statistik på deres medarbejdere – på alt fra hvem der har læst nyheder, til hvem der har tilmeldt sig events.
Disse data kan eksporteres til en .csv-fil, der kan åbnes i bl.a. Excel, hvis man gerne vil nørde med tallene. Men vigtigst af alt kan de give et hurtigt overblik i en travl hverdag.
Vores Dashboard kan indstilles, så forskellige managers har adgang til forskellige indsigter. På denne måde præsenteres dine ledere for præcis den data, de har brug for.
Academy kan fortælle dig præcis, hvor aktive dine medarbejdere er, hvor ofte de repeterer certificeringer, og hvor de oftest svarer forkert, så du kan sætte ind de rigtige steder.
Én gang til for Prins Knud
Ja, stakkels Knud. Hvis Prins Knud havde været på Academy-platformen, kunne hans overordnede hurtigt identificere, præcis hvor det var, Knud sad fast, og sætte ind med målrettede informationskampagner, så Knud fik den rigtige støtte til at blive en selvsikker og motiveret prins.
Der gik vi måske lidt langt med allegorien, men pointen er fin nok. Hvis du har et overblik over, præcis hvad dine medarbejdere har styr på, hvor de mangler informationer, og hvor dine nyheder og certificeringer rammer plet, og hvor de rammer forbi, så har du muligheden for at rette op eller fortsætte med det, der virker.
At fortsætte ned ad en sti, der ikke skaber vækst, er selvfølgelig spild af ressourcer. Men det kan være svært at vide, om man gør det forkerte, hvis man ikke har et overblik over udviklingen og ikke løbende kan se, om tallene går op eller ned.
Hvilke medarbejderdata er tilgængelige på Academy?
Vi er kommet med et par eksempler, men lad os lige kigge på noget mere konkret. Lad os sige, at du har søsat en kampagne for at informere dine medarbejdere om et nyt produkt. Vi kalder produktet Ultimate Data Collector 5000.
For at sikre at medarbejderne er helt klar til at sælge løs af den nye Ultimate Data Collector 5000, har du strikket kampagnen sammen af følgende elementer:
- 1 certificering om produktet en måned inden launch
- 3 nyheder om lanceringen: 1 en måned før, 1 en uge før og 1 på lanceringsdagen
- 1 produktside om produktet
- Grafik på platformen, der leder hen til nyhederne
Så langt, så godt. Du har en smuk strategi og mener, at alle dine medarbejdere nu har fået den information, de har brug for.
Men for at være helt sikker følger du løbende med via dit Dashboard, hvor du kigger på statistikken for certificeringen efter den første uge. Du ser at:
Hmm. Det kunne da være bedre. Men du har nu fået vigtige informationer om, hvad der mangler til kampagnen, for at du stadig kan nå i mål inden lanceringen.
Hvad gør du med de tal?
Du har brug for at få de resterende brugere på platformen og få dem til at tage certificeringen og læse nyhederne, og du har brug for at informere bedre ud om prisen. Når du ved dette, kan du for eksempel gøre følgende:
- Sende en SMS direkte fra Academy ud til brugerne om, at der er vigtigt indhold på platformen
- Skrive en nyhed med fokus på prisen og give den ekstra fokus på forsiden
- Sætte et badge på certificeringen for at belønne dem, der gennemfører den
Når du tjekker ind ugen efter, kan du se, om din indsats har båret frugt.
Vi siger nemlig ikke, at Academy er et vidundermiddel, der sørger for, at alle dine medarbejdere bliver eksperter i dine produkter. Men fordi du kan se data på dine medarbejderes ageren, gør Academy-platformen det muligt for dig at finde ud af, præcis hvad der virker, og hvad der ikke virker.
Ud fra dette kan du blive bedre og bedre til at informere og uddanne dine medarbejdere, så du snart står med vidundermidlet i hånden: erfaring og indsigt. Og selvfølgelig en platform, der kan give dig begge dele, og som samtidig danner de bedste rammer for læring og information.
Brug Academy som HR-værktøj
Udover at en manager kan se, hvor mange medarbejdere der har gennemført en given certificering eller har læst relevante nyheder, kan hovedkontoret også følge med i den overordnede udvikling.
I stedet for at gå til hver eneste afdeling med den samme smøre, kan du med Academy få indsigt i, præcis hvad de enkelte afdeling har brug for at sætte fokus på.
Du kan se, hvilke afdelinger (det kan være butikker, restauranter eller andet) der ligger godt i svinget, og hvilke der måske har brug for et besøg. Hvis en afdeling sakker bagud generelt, kan det skyldes, at der er kurrer på tråden blandt medarbejderne, eller at afdelingens manager ikke har helt styr på sagerne.
I stedet for at bruge tid på at besøge hver eneste afdeling med den samme smøre, kan du med Academy få indsigt i, præcis hvad hver afdeling har brug for. Dermed kan du sætte mere tid af til dem, der har brug for støtte.
Engagement og motivation
Vi har skrevet en del om engagement og Engagementsscore på Academy. Denne er nemlig den enkleste indikator på, hvor aktive både enkelte medarbejdere og hele afdelinger er.
Engagementsscoren er udregnet ud fra en algoritme. Det kan du læse mere om her. Algoritmen kigger på alt fra online tid, gennemførte certificeringer, læste nyheder og sociale interaktioner til tiden, der går fra prompt til handling og tildelte achievements. Men du får bare spyttet et enkelt tal ud på en skala fra 1-100, der viser, hvordan det står til.
Tag temperaturen
Udover at Academy selv opsamler data på, hvordan det står til med dine medarbejdere på platformen, kan du også bruge flere af platformens features til at indsamle endnu flere oplysninger. Kan man nogensinde få for meget data? Nej, vel?
Vores spørgeskema-modul kan bruges til at udforme bl.a. APV’er, der kan sendes ud til alle medarbejdere, så du let og elegant kan få styr på formalia gennem platformen. Du kan belønne medarbejdere ved at tildele point, når de besvarer dit spørgeskema, og du kan selvfølgelig sætte det op til at indsamle data anonymt.
GDPR er der selvfølgelig også styr på
Når vi nu snakker om data i en lind strøm, er det vigtigt også at pointere, at både A Close Shave og Academy er fuldt ud GDPR-compliant.
Det betyder, at vi ikke indsamler persondata uden accept, og at alle de informationer, vi samler om brugernes aktivitet på platformen, ikke er nogen hemmelighed. Brugerne kan selv følge med i deres egen gøren og laden – men det er selvfølgelig kun managers eller ledelse, der har det fulde overblik.