Man kan også kalde en spade for en spade og sige ‘moderne intranet’, men selv med ‘moderne’ foran lugter det stadig lidt af Windows ’95 og netværkslogin.
Nu til dags er interne kommunikationsplatforme dog meget mere og andet end deres klodsede forgængere. Mange har stadig dårlige associationer. Derfor ridser vi op, hvorfor du skal bruge en social vidensplatform i din virksomhed.
1. En kommunikationsplatform oppe i skyen
Fortidens kommunikationsplatforme var kun tilgængelige fra bestemte fysiske lokationer, hvor alle informationerne befandt sig. Den slags har vi heldigvis gjort op med for længe siden, og langt de fleste softwareløsninger benytter sig nu af ‘skyen’. Dette kaldes også for SaaS (Software as a Service) og beskriver cloudbaserede løsninger, hvor brugerne kan få forbindelse via internettet.
Med direkte adgang til træningsforløb, informationer og videoer kan medarbejderne altid holde sig opdaterede – og det fordrer et højt engagement.
Dette betyder, at medarbejderne kan tilgå vigtige informationer hvor som helst, de har internet (hvad end de arbejder ude, hjemme eller om natten). Og med 3G og 4G er det efterhånden svært at finde et sted her på kloden uden adgang til internettet.
Med direkte adgang til træningsforløb, informationer og videoer kan medarbejderne altid holde sig opdaterede – og det er en af de ting, der fordrer højt engagement og dermed gladere og mere effektive medarbejdere.
Læs mere om medarbejdermotivation og engagement her.
2. Frem med mobilen og kommunikationsplatformen
Academy og mange andre nyere kommunikationsplatforme er udviklet efter en mobile first-strategi. Det betyder, at brugerne skal kunne tilgå platformen og alle informationerne hvor som helst, når som helst – nemlig via deres mobiltelefon.
Mange udvikler derfor apps, men dette er ikke nødvendigvis en god idé. Apps er nemlig dyre og krævende at vedligeholde og opdatere, og de skal udvikles optimalt til hvert eneste device. Nogle apps kan derfor komme i problemer, hvis en bruger har en ældre telefon eller en telefon af et mærke, der ikke er Apple- eller Android-baseret.
Academy er derimod en såkaldt web-app. Det betyder, at platformen kan tilgås fra alskens enheder (vi har registreret logins fra over 364 forskellige devices), og at platformen let og elegant kan opdateres med nye funktioner månedligt.
Frem for alt betyder det for brugerne, at de kan bruge platformen, som de ville bruge alle de andre apps, man i dag kender, og dermed tage deres udvikling på arbejdet og sammenholdet med kollegerne med sig i lommen.
3. Engagement og tilgængelighed
At sidde bundet foran computeren i en time for at gennemføre et træningsforløb, der tager udgangspunkt i en manual på 20 tætskrevne sider, er ikke optimalt for hverken indlæring eller motivation. Brugerne gennemfører deres træning, når de har lyst, og holder pauser, når der er behov.
Med Academy kan læringen gøres sjov, og brugerne motiveres til at opsøge viden med gamification og sociale virkemidler.
Til gengæld belønnes de med point, achievements og anerkendelse, når træningerne bliver gennemført – guleroden har nemlig alle dage virket bedre end pisken. Autonomi i læringsprocessen forbedrer indlæringen, og det samme gør de sociale interaktioner, der følger med på Academy.
4. Hold fingeren på pulsen med et digitalt intranet
Hvordan går det egentlig? Det kunne være et svært spørgsmål at besvare for fortidens HR-medarbejdere, men med nutidens muligheder inden for monitorering og analytics kan du følge med i udviklingen.
Både med værktøjer som Google Analytics, men også med redskaberne i Academy kan lederne let og hurtigt få overblik over deres medarbejdere og sætte ind, hvor der er behov – og selvfølgelig ligeledes belønne eller forfremme dem, der udmærker sig.
Hvis du ønsker at løfte fagligheden i din organisation, handler det om at informere, involvere og træne medarbejderne - og at tage dem alvorligt.
Man kan ikke forbedre det, man ikke ved. Men med nutidens redskaber kan ledelsen se, præcis hvordan virksomheden udvikler sig. Dermed kan ledelsen sikre en sund vækst, både blandt medarbejdertilfredsheden og på bundlinjen – som selvfølgelig hænger sammen.
5. Løft fagligheden med en kommunikationsplatform
Nutidens medarbejdere forventer, at de bliver informeret, og at de bliver anerkendt for deres faglighed. Begge dele kan klares med en intern kommunikationsplatform. Hvis du ønsker at løfte fagligheden i din organisation, handler det om at informere, involvere og træne medarbejderne – og at tage dem alvorligt.
Med tovejskommunikation og et godt forhold mellem medarbejdere og ledelse kan både fagligheden og arbejdsglæden løftes. Det handler ikke kun om, at medarbejderne har gennemført træningsforløb og læst på lektien, men også at lytte til dem på gulvet og sadle om, hvis der er behov for ændringer.
Med Academy som social kommunikationsplatform får du:
- Cloudbaseret platform
- Hurtig implementering og kontinuerlig udvikling
- Fokus på kultur og community
- Vidensdeling
- Brugercentreret brugsflade
- Mobile first-strategi og tilgængelighed
- Statistik og monitorering
Academy kan skabe den grobund, der sikrer god kommunikation gennem hele virksomheden, ikke kun oppefra og ned. Vil du høre mere om, hvordan en social vidensplatform kan være det næste skridt for din virksomhed? Så book en uforpligtende samtale hos os.