27. oktober 2020 af Mette Skovdal
Unik tilgang til læring var afgørende
Kontrakten med Rail Delivery Group kom i hus efter en lang proces, hvor det danske firma var oppe mod etablerede leverandører fra Storbritannien. Til stor glæde endte briternes pil i sidste ende med at pege på det danske contentbureau, A Close Shave, og deres læringsplatform, Academy.
Rail Delivery Group kiggede især på de positive resultater, danske trafikselskaber har opnået ved at bruge Academy, og platformens unikke tilgang til læring.
Med sine 1.7 milliarder togrejser faciliterer Rail Delivery Group træning for operatører, hvis tognet tilsammen udgør verdens 5. største transportnet, og det er derfor A Close Shaves største samarbejde til dato.
“Aftalen med Rail Delivery Group er en drøm, der bliver til virkelighed. Vi har arbejdet benhårdt på at komme i betragtning og valgte i starten af 2019 at etablere et kontor i London for at vise, at vi var seriøse og for at undgå problemer i forhold til hele Brexit-situationen,”
fortæller CEO Robin Andersen, medudvikler af Academy og stifter af A Close Shave.
Ifølge Robin Andersen kiggede Rail Delivery Group især på de positive resultater, danske trafikselskaber har opnået ved at bruge Academy, og platformens unikke tilgang til læring. 80 procent af alle buschauffører i Danmark holder sig i dag ajour og interagerer med kolleger via Academy på deres computer eller smartphone.
Social anerkendelse og digitale skulderklap
Academy er en online platform, som træner og motiverer medarbejdere – typisk inden for detailhandel, hotel- og restaurationsbranchen samt kollektiv trafik – gennem vidensdeling, social interaktion, gamification og anerkendelse i form af digitale skulderklap. Platformen bygger på en række principper og mekanismer, der sigter mod at optimere læring og fastholde viden. Og via kunstig intelligens bliver brugeren præsenteret for det rigtige materiale på det rette tidspunkt.
”Platformen bygger grundlæggende på forestillinger om, at langt de fleste mennesker får et kick ud af at gøre noget godt for andre, at hjælpe kolleger og gøre en forskel for dem. Vi har eksempler på, at medarbejdere fordelt i forskellige butikker på få minutter eller timer sammen kan løse en udfordring stillet af en kunde i en butik – noget, der i en ikke-digital virksomhedsstruktur kan tage dage eller uger,”
– siger Robin Andersen.
Næste stop: Berlin
Implementeringen af Academy-platformen hos Rail Delivery Group er i fuld gang. I første omgang skal 650 togoperatører fra september kobles på platformen og trænes i det nye reservationssystem, så de kan rådgive og hjælpe deres mange tusinde kolleger med at servicere kunderne på verdens 5. største transportnet.
Samtidig håber det danske firma, der netop har åbnet kontor i Berlin, at den engelske ordre bliver starten på et dansk eksporteventyr.
– siger Robin Andersen.
Om A Close Shave
A Close Shave blev grundlagt i 2003. Academy-platformen, som Robin har været med til at udvikle fra bunden, så dagens lys i 2011. Firmaets første kunde i trafiksektoren, FynBus, købte ind på platformen samme år. Siden da har flere store kollektive transportvirksomheder fulgt trop, og både flex- samt buschauffører hos bl.a. Movia, Nordjyllands Trafikselskab og Sydtrafik bruger nu Academy hver dag.
I dag understøtter Academy flere sprog heriblandt engelsk, tysk, svensk og norsk, og med medarbejdere fordelt på kontorer i København, Aalborg, London og Berlin har det relativt lille firma allerede spredt sig og skabt en portal for træning, vidensdeling og motivation for medarbejdere over hele verden.
Om Rail Delivery Group (RDG):
Rail Delivery Group er en medlemsejet brancheorganisation, som har eksisteret siden 2011. RDG forbinder alle britiske fragt- og passagerjernbaneselskaber, det statsejede Network Rail og den nye, planlagte hurtigstrækning, High Speed 2.
RDG’s primære funktioner er at sikre infrastrukturen og billetsalget til alle passagertoge, varetage samarbejdet med Londons offentlige transport, TfL (Transport for London), og at kommunikere på vegne af branchen til offentligheden.
For yderligere information: Kontakt CEO Robin Andersen på +45 27 11 40 00