Academy skaber motorveje i hukommelsen

Vi har alle sammen stået i en situation, hvor vi har følt, at vi havde hukommelse som en guldfisk. “Hvorfor er min hukommelse så dårlig?” har du måske tænkt. Men din hukommelse er ikke dårlig. Den har bare ikke fået repeteret den viden, som du så gerne ville kunne huske lige nu. Gentagende repetition af viden er nemlig en nødvendighed for hukommelsen. Det har vi taget højde for på Academy-platformen. Læs her, hvordan du kan træne dine medarbejderes hukommelse.

Når hukommelsen svigter

Du har nok været der: Fået et spørgsmål i Bezzerwizzer, som du ved, at din hjerne rummer svaret på. Du kan bare ikke finde det frem. Du siger, at du har det lige på tungen, men på et tidspunkt holder medspillerne op med at tro på dig. Du har nok også prøvet at læse en større mængde stof op til en prøve, hvor du har skullet stå på mål for din viden. Det meste af den viden, du brugte så mange timer på at tilegne dig, er nu arkiveret i glemslens uudgrundelige bibliotek.

Korttidshukommelsen har meget begrænset lagringsplads, hvorimod langtidshukommelsen rummer endeløse rækker af reoler til nyttig viden.

Til gengæld kan du sikkert huske et par telefonnumre til venner eller familie fra dengang, vi alene talte i telefon på fastnet. Det er immervæk mange år siden, og du skal ikke bruge de numre længere, men alligevel er de tatoveret i din hukommelse. Hukommelsen er en spidsfindig størrelse. Korttidshukommelsen har meget begrænset lagringsplads, hvorimod langtidshukommelsen rummer endeløse rækker af reoler til nyttig viden.

Undgå den store glemmebog ved at repetere viden

Hukommelsesstudier viser, at cirka 70 procent af en mængde koncentreret viden, du har suget til dig i dag, vil være glemt allerede i morgen, forudsat at den nye viden ikke repeteres. Efter en måned er der en skræmmende lille mængde af samme viden tilbage i hukommelsen – faktisk under 10 procent.

Vi ser, at mange virksomheder kaster massive ressourcer efter kurser og e-learning-forløb med enten videoer eller animationer. Ofte bliver de fulgt op af en test lige efter for at repetere den netop tillærte viden. Det kan se flot ud og være effektivt på den korte bane. Men dét, der mangler, er repetition over tid. Den nye viden finder sig aldrig til rette på reolerne i langtidshukommelsen, hvis den ikke hentes frem med jævne mellemrum gennem repetition.

Blog billeder

Hukommelsen lagrer viden ved gentagende repetition

Det er dét, Academy gør. Academy klæder dine medarbejdere på med viden og lagrer den i hukommelsen ved at repetere den nye viden. Når medarbejderne skal tilegne sig ny viden, kan det være gennem f.eks. artikler, indlæg fra kolleger eller videoer på Academy.

Medarbejderne gennemfører derpå små quizzes, hvor de bliver spurgt ind til deres viden. Det får langtidshukommelsen til at huske på den nyttige viden, og det gavner både dig, dine medarbejdere og dine kunder.

Academys tilgang til læring hviler nemlig på vigtigheden af at vedligeholde og repetere viden gennem det, man kalder spaced repetition - repetition med pauser.

 

Er formålet med formidlingen eksempelvis at klæde dine medarbejdere på til at yde bedre kundeservice, formuleres spørgsmålene, som de kunne stilles af jeres kunde. Når medarbejderen har gennemført et træningsforløb, får medarbejderen feedback på sin performance. Er der forkerte svar, oplyser Academy medarbejderen om det korrekte og præsenterer en forklaring. Det giver dine medarbejdere den korrekte viden, som de kan bruge ved næste repetition, og derved lagres den i langtidshukommelsen.  

Efter en uge kan medarbejderen gennemføre træningsforløbet igen. Dette gentager sig. Academys tilgang til læring hviler nemlig på vigtigheden af at vedligeholde og repetere viden gennem dét, man kalder spaced repetition – repetition med pauser. Denne form for repetition skaber motorveje til langtidshukommelsen, hvorfra viden hurtigt kan findes frem ved behov. 

Medarbejderne gennemfører derpå små quizzes, hvor de bliver spurgt ind til deres viden. Det får langtidshukommelsen til at huske på den nyttige viden, og det gavner både dig, dine medarbejdere og dine kunder.

Blog-liste grafik

Hvordan fungerer Spaced Repetition?

Muskler har brug for repetition og pauser for at vokse – det samme har hukommelsen brug for. Ved at repetere og genbesøge viden over tid tvinges hjernen til forbinde nervecellerne, og dermed lagres den tilegnede viden i hukommelsen.

Hav svaret klar med repeteret viden

Når viden først er etableret i langtidshukommelsen, kan en kunde vække en medarbejder om natten og få et velbegrundet svar på, hvad de tekniske forskelle på to modeller high-end høretelefoner er. Eller på, hvor mange bind der er i en bestemt serie af sci-fi romaner for unge, og hvad det første af dem hed.

Medarbejderen behøver ikke at slå det op, spørge sin chef eller specialiserede kollega. Svaret vil dukke op prompte.

0 %
af en mængde koncentreret viden vil være glemt dagen efter, du har tilegnet dig den, hvis den ikke repeteres.
0 %
er det maksimale udbytte af en tilegnet viden uden repetition. Efter en måned har hukommelsen glemt de resterende 90%.

En hukommelse, der husker og ikke svigter, og viden, der bliver repeteret og lagret, har mange fordele. Det giver dine medarbejdere tryghed i deres viden og de bedste forudsætninger for at yde god kundeservice. Det giver dine kunder den bedst mulige serviceoplevelse og vejledning. Og det giver dig vished om, at dine medarbejdere kan udføre deres arbejde på allerbedste vis, fordi du har sørget for, at de på Academy får ny viden, repeteret viden og lagret viden.

Vil du høre mere om, hvordan du hjælper hukommelsen til at huske? Tryk her for et uforpligtende møde.

Scroller du stadig?
Måske er disse emner noget for dig...
Sådan booster du hukommelsen med en kommunikationsplatform
Hvorfor taler vi altid om Top of Mind?
Kommunikér og træn på farten med Academy
Scroll til toppen